SEO optimalizace

Tvorba výdělečných webových stránek není za pár kaček, dnes už ne, dříve možná stačilo vytvořit web a chrlil vám zákazníky až jste se nestačili otáčet, protože webů bylo po málu, jenže dnes už je potřeba daleko více a tím hlavním je SEO optimalizace webu.

Jestli chcete vědět více jak mít opravdu úspěšný web, přečtěte si můj názor, náhled, návod, prostě jak to je opravdu, bez keciček okolo, že něco chci prodat, já totiž nemám kurz „Jak přesvědčit zákazníka k prodeji mého výrobku“ a tak vám to nastíním snad normálně, reálně jak si myslím, že to prostě teď funguje a co udělat nebo jak se rozhodnout a hlavně co chtít při tvorbě webu a na co si dát pozor, když si necháte web někde nebo u někoho vytvořit.

A věřte nebo ne, že už 8 let makám na tom, abych dostala web na dobré pozice ve vyhledávačích bez placených reklam a stále se učím nové věci. Tak si prosím vás nemyslete, že si přečtete jeden článek o tom jak dostat web na lepší pozice ve vyhledávačích a to SEO si pak naklikáte během hodiny na web sami.

 

Důležitost SEO optimalizace

Tisíce lidí teď dělá weby ať jsou to studenti nebo agentury, weby můžou tyhle lidi tvořit za 25 tis nebo za 1000 Kč, je to celkem jedno, protože buď vás nalákají na web na míru, který bude dražší nebo vás nalákají na levný web a použijí šablonu a chrlí tisíce stejných webů, v podstatě si přijdou na stejné peníze..

Polopatě – buď vytvoří web na míru, který je časově náročnější to je bez debat a tvoří ho 3 týdny a mají za to 25000 Kč nebo jak už jsem napsala chrlí weby za tiskara a musí být stejné, jen vymění obrázky a texty, jinak by to ani nešlo stihnout a vydělat si nějakou tu kačku. Ani k jedné variantě se nepřikláním nebo ji nehaním, protože v podstatě tohle dělám taky, buď chce někdo web na míru a já si na to vyhradím čas a upravuji tak jak si zákazník žádá a mě se kouří z hlavy, ale hlavně aby byl zákazník spokojen a nebo pokud mi někdo zavolá, hele já chci co nejlevnější web, tak mu nabídnu nějakou pěknou šablonu a upravím mu ji dle jeho zaslaných podkladů, takže nehaním nic, jen chci popsat jak to funguje a jak vybrat web, aby fungoval, aby vám přivedl zákazníky.

Bohužel tohle už vám nikdo neřekne, stačí když vás přesvědčí o tom, že vám web vytvoří a jak bude rychlý a originální nebo levný, ale to nejdůležitější a to je, že je potřeba k webu i nastavit SEO, vám prostě na rovinu nikdo neřekne a proč? Protože (a to je z mé zkušenosti) koupě webu by se navýšila o tisíce a vy byste si ten web nekoupili, ale našli byste si někoho jiného, levnějšího a hlavně ukecanějšího, co vám to dokáže omlít tak, aby jste koupili web i bez SEO.. Takže co člověku zbude? Vnutit web, který sice nebude fungovat, ale alespoň se uživím.. a klient pak stejnak přijde na to, že web nefunguje a bude chtít pořádnou SEO a pak se to řeší dodatečně..

 

Bez SEO optimalizace webu, raději rozdávejte letáčky do schránek

Když to shrnu, tak web originální, krásný, vyšperkovaný podle vás jak jste chtěli má stejnou účinnost jako úplně obyčejný web ze šablony. A ta účinnost je, že vám nový web nepřivede zákazníky, ale tohle většinou nikdo neřeší, ale to je to jádro pudla, mimochodem já mám doma nádherného pudlíka, takového bílo šedého, dala jsem ho před 8 lety mamce k narozkám, výborný společníček, prostě zlatíčko, ale nic nebudu odebíhat od tématu, takže prostě a jednoduše web bez SEO ač za 25 tis nebo web za 1000 Kč vám přinese úplně stejný užitek a to takový, že bude v podstatě k ničemu, pokud si nebudete platit placenou reklamu nebo nebudete rozdávat do schránek letáčky s adresou vašeho webu.

 

Web se se základní SEO optimalizací zdarma

Proč to tak je? Protože ani jeden web nebude nastaven dle SEO zásad. Řeknete si, no web za 25 tis by měl mít nějakou základní SEO! A měl by mít lepší pozice ve vyhledávačích. Ale řekněme si na rovinu, když máte web na míru, tak platíte to, že je na míru a né za SEO, takže když se podíváme na ceník, tak se o tom většinou moc nepíše nebo všude je napsáno základní SEO zdarma a víte, že základní SEO je dost k ničemu a web bez kvalitní SEO se prostě nedostane na špičku pyramidy?

No jasně, pokud si koupíte PPC reklamu, tak možná web není k ničemu, ale musíte si platit každé kliknutí na váš web a pokud přestanete platit kredit na reklamu, tak se web okamžitě přestane zobrazovat ve vyhledávačích.

A základní SEO je co? Že budete mít nastavené titulky u jednotlivých stránek jako H1 a H2? A co dál? Že budete mít tučně klíčová slova? A víte, že tohle absolutně dneska už nestačí? No, prostě logicky si vezměte, že těch webů je fakt už mraky, takže pokud nebudete prodávat nebo nabízet něco fakt originálního, tak prostě neprorazíte. A weby za 1000 Kč, 5000 Kč, 15000 Kč nemají kvalitní SEO a weby za 25000 Kč tvořené na míru také nemají SEO, protože by tohle nikdo kvalitně nastavit ani nestihl.

Ti co tvoří PPC reklamu musí umět přesvědčit zákazníka, aby si reklamu koupil, ale logicky co je lepší – SEO, které funguje dlouhodobě nebo PPC reklama, která je placená a funguje jen pokud platíte kredit? Asi SEO že?

 

SEO optimalizace webu nebo PPC reklama?

Dle mých zkušeností hodně lidí bere SEO jako součást webu, která spadá do ceny webu a hodně lidí mi klidně při rozhovoru jak bude web vypadat a jak budeme optimalizovat web, řekne, že chtějí web bez SEO. Takže SEO je pro zákazníky většinou něco, za co nechtějí platit navíc.  V podstatě, když řeknu na kolik tak SEO vyjde, se zákazník tváří jako by snědl citrón, začne koktat a zavěsí mi telefon 🙂 né teď trochu kecám, ale chtěla jsem být i trochu vtipná, když už je ten článek tak dlouhý, abyste se také trochu zasmáli. Telefon mi nezavěsí, ale mám prostě zkušenosti, že klient v lepším případě jse en zeptá a to SEO tam je? Já řeknu jasně, základní SEO je v ceně a to zákazníkovi stačí. Takže pak musím ještě vysvětlovat co je základní SEO, a že tohle SEO je opravdu jen základ.

Je škoda a velká chyba, že lidé nevědí o SEO více, protože do budoucna jim optimalizace webu cenu za web i SEO rozhodně vrátí a závisí na tom v postatě celý úspěch podnikání na internetu. Když klient, ale SEO nechce a ofrňuje po mé nabídce, tak se nedá nic dělat, jen je pak docela zajímavé, když mu web dodělám a on za týden volá, že se domluvil s někým na PPC reklamě a potřeboval by web propojit s PPC reklamou, kde bude platit za nastavení reklamy, za měsíční správu a ještě navíc kredit za klikání..

Jasně SEO nedostane váš web do týdne na první místa ve vyhledávačích, musí se vše promyslet a postupně nastavovat a optimalizovat a optimalizovat, naopak PPC reklama dostane váš web ihned a klidně na první pozici, ale když to vezmu dlouhodobě, tak investice do SEO optimalizace webu je rozhodně levnější než PPC reklama a SEO má hlavně dlouhodobý účinek, PPC reklamu pokud přestanete platit, tak okamžitě váš web přestane být vidět.

Co SEO optimalizace v sobě zahrnuje?

SEO je optimalizace webu a také toho co na webu napíšete a jak to napíšete a taky jestli to co napíšete bude originální.. a také jestli to co napíšete bude vůbec fungovat, víte vlastně o čem máte psát na webu? Co tam vkládat za texty a jak je upravit, aby vám přiváděly zákazníky? Podle mě většina nemá šajnu o tom, co je SEO a jak funguje a není to jen o textech, ale ty texty prostě dneska fungují, takže nějak to zkusím shrnout a sepsat co je základ a co je navíc.

 

Prolinkování webu

SEO je optimalizace webu jasně, web se musí přihlásit do vyhledávačů, musí být rychlý, protože to mají vyhledávače rádi, musí tam být nějaká struktura, protože vyhledávač používá roboty, kteří zkoumají váš web. Robot přijde na hlavní stránku webu, většinou je to stránka Úvod, ta je většinou hlavní a nejdůležitější a měla by tedy odkazovat na další stránky a ty další stránky musí odkazovat na další a tak dále – správná struktura webu je hodně důležitá, říká se tomu interní prolinkování webu, řešili jste to s tvůrcem webu? Ne, tak to je špatně, je to základ.

 

Responzivní web má vliv z hlediska SEO

Ano a hodně, pokud totiž nebudete mít web responzivní, tak u vyhledávačů rozhodně nazaboduje. SEO je optimalizace webu v sobě zahrnuje i tento bod a to je, že je web responzivní, musí se přizpůsobit obrazovce ze které se na web díváte, to znamená, budu koukat na web na mobilu web se musí zmenšit nebo budu koukat na web na počítači, náhled webu se musí zvětšit, to je další puntík nebo základ ze SEO faktorů, který vyhledávače jako Seznam a Google požadují.

 

Domluvte se s konkurencí, myslíte, že to je blbost?

SEO  onpage je optimalizace webu na webu a SEO offpage je optimalizace webu mimo web. SEO offpage je např. to odkud jinud se na váš web odkazuje, to znamená, že je velice dobré a pomáhá to se dostat na lepší příčky ve vyhledávání, když máte hodně odkazů z jiných webů, které směřují na váš web. Např. pokud vyjde nějaký článek o vás nebo o vašich službách či výrobcích někde na internetu na jiném webu a je tam odkaz na který, když čtenář článku klikne, tak se dostane na váš web. Říká se tomu zpětný odkaz.

Tyhle zpětné odkazy mohou být např, ze seznamáckých map, z google map, z katalogu firmy od Seznamu nebo z nějakých hodně známých webů jako idnes, novinky a tak. Důležité je odkazovat na váš web z kvalitních webů a ještě k tomu by měly být příbuzné oboru na který se váš web zaměřuje. Takže by bylo nejlepší se spojit s vaší konkurencí a vzájemně na sebe odkazovat. ˇŘíkáte si asi, ta holka spadla z víšně, co to je za blbost.. jasně, je to asi dosti nepravděpodobné, když soupeříte ve stejném městě s někým o stejné zákazníky a ještě o něm budete psát článek, kde budete doporučovat jeho služby, ale dá se spojit například s firmou z druhého konce republiky, která např. školí to samé co vy a domluvit se na vzájemných odkazech, by určitě nebyl žádný problém ani byste se vzájemně neohrožovali, nebrali si ve stejném městě, kraji zákazníky a pomohli byste si v lepších pozicích ve výsledcích vyhledávání v našich nejznámějších vyhledávačích oba.

Berte to samozřejmě jako příklad co by se dalo, samozřejmě si můžete na novinkách koupit článek. Jinak je důležité, aby web, který odkazuje na ten váš web, byl kvalitní, to znamená, že musí být známý a mít velkou návštěvnost, proto jsem uvedla firmy.cz pro katalog nebo novinky.cz jako příklad, kde by mohl vyjít článek o vás a vašich službách či produktech. To jsou zpětné odkazy, čím více od kvalitních webů, tím lépe, protože kvalitní web má určitou sílu a odkazem předá část své síly vašemu webu.

 

Čím více kvalitních odkazů vede na váš web, tím lépe pro „SEO scóre“ vašeho webu.

 

SEO optimalizace pro vyhledávače

A co dál? Kontrola souboru robots.txt, to je takový soubor, kde je vlastně napsáno jestli váš web mají vyhledávače indexovat, tento soubor je umístěn na serveru společně se soubory, které tvoří váš web. Tohle by měl váš tvůrce webu nastavit. Např. se vetšinou neindexuje přihlašovací stránka vašeho webu, pokud je tedy web tvořen na nějakém redakčním systému, těch redakčních systémů je spousta např, WordPress, Joomla, PrestaShop, Dupal, OpenCart a tak dále, ale jinak zbytek stránek by měl mít povolenu indexaci.

Také byste měli přihlásit váš web do vyhledávačů, nejprve přihlásit do Seznamu pro webmastery a Google Search Console, pak web ověřit, že jste vlastník, tady je potřeba vygenerovat soubor a vložit jej na server vašeho webu a pak vytvořit na webu sitemapu a naservírovat ji vyhledávačům, to znamená, že v Seznamu pro webmatery zkontrolujete jestli je sitemapa načtená a v Google Search Console byste měli zadat adresu sitemapy, která je umístěna na vašem webu. Adresa sitemapy může být třeba takto https:// pak je adresa vašeho webu/sitemap.xml tento soubor je potřeba na webu vytvořit nebo vygenerovat přes nějaký plugin, pokud používáte WordPress.

 

Blog frčí

A teď vám popíšu proč je důležité mít na webu „blog“ či „novinky“ nebo „aktuality“ dá se tomu říkat a upravit název jakýkoliv, budu tomu říkat klasicky blog. Je jedno, že máte eshop a říkáte si já nejsem žádný novinář, prodávám pneumatiky, tak nepotřebuji psát nějaké články a dávat je do blogu. Říká si to asi většina lidí, kteří ještě netuší v čem tví kouzlo blogu a proč ten blog každý na webu nebo eshopu chce mít.

Jenže, blog je fakt kouzelník pro SEO a je tedy velice důležitý, protože, když budete mít hlavní stránku webu, kterou máte pojmenovanou např. jako homepage, úvod, domů, tak ta reprezentuje vše co nabízíte a tahle stránka by se měla stále měnit, alespoň vyhledávačům řeknete, že jsou tam nové a nové věci (články, návody, postupy, recenze..) a vyhledávač si řekne, no jo, tady je stále něco nového, tak se sem budu vracet a kontrolovat obsah častěji, tenhle web není mrtvý, ale stále se zde něco mění, je aktualizovaný, majitel se o web stará a upravuje, tak tohle budu zobrazovat. Takže blog nejsou nějaké novinové články, ale novinky, kde něco napíšete a pokud např. poslední 3 novinky necháte zobrazovat na vaší úvodní stránce, tak jak jsem popsala, pomůže to dostat váš web opět výše ve výsledcích vyhledávání. A jestli fakt psát nechcete, články se dají normálně běžně koupit od copywriterů, kterých jsou také mraky.

 

SEO analýza

Nyní si popíšeme jak tvořit články, o čem psát a pro koho psát. Samozřejmě, je důležité si buď logicky říci co prodávám, tak na toto téma zaměřím své články, prostě a jednoduše jestli nabízím nafukovací balóny, tak nebudu psát o tom, že v Rakousku prodávají skvělé maso, ale zaměřím články na nafukovací balóny. Také je potřeba si uvědomit, aby měl článek hlavu a patu, popsat co nabízím, jak pomohu, v čem jsem lepší než konkurence, co zákazník získá navíc, když koupí balón ode mě.

Další věcí, když už víme o čem budeme psát, je to, že by bylo dobré udělat ještě analýzu klíčových slov, prolustrovat si a zjistit co lidé ve vyhledávačích hledají, jaká klíčová slova do vyhledávače zadají a dle toho si říci, že třeba sice nabízím nafukovací balóny, ale lidé hledají více samonafukovací balóny a jestli tyhle samonafukovací balóny máte tak tohle přehodnoťte a napište článek zaměřený na samonafukovací balóny a trošičku tam vložit i právě ta klíčová slova „samonafukovací balóny“.

Ale zase to s těmi klíčovými slovy nepřehnat, protože ty vyhledávače (Seznam a Google) už dneska nejsou hloupí a moc dobře umí rozeznat jestli píšete blbost a plníte článek bezhlavě klíčovými slovy nebo píšete pro lidi, zákazníky a snažíte se jim něčím pomoci a jen tak letmo tam ta klíčová slova uvedena máte. Nesmí se to prostě přehánět, jinak váš web vyhledávače naopak zamítnou a posunou někam dospod.

 

Co je copywriter nebo si články napíšete sami?

Jak upravit článek, aby byl pro vyhledávače kvalitní? Jasně originální texty, to se píše všude, ale je to fakt, nejlepší je si sednout a vzít tužku s papírem a od srdce vymyslet něco nového, v podstatě to tady nyní dělám já, nalila jsem si sklenku vína a plodím text, který bude vám užitečný a zároveň mi pomůže možná snad získat nové zákazníky, kteří budou chtít vytvořit supr skvělý a hlavně fungující web.

Takže otevřete si klidně lahvinku, dejte si něco dobrého a pojďte plodit texty o vašich službách, produktech nebo o tom, co nabízíte a také co ta vaše služba zákazníkům dá, co jim nabídnete navíc než vaše konkurence a nemusí to být jen nižší cena, naopak pokud do toho dáte srdce a poctivě nabídnete zákazníkům i třeba dražší službu nebo produkt, ale kvalitnější ne konkurence, tak zákazníci moc dobře ví, že je lepší si připlatit za kvalitní výrobek nebo službu, s čím budou pak spokojeni, než koupit šunt a pak si nadávat, že chtěli ušetřit a nevyplatilo se to.

Je fakt, že jestli nechcete psát, tak se dají sehnat lidi, kteří vám články napíší, říká se jim copywriteři, ale fakt musí člověk hledat a nakápnout na poctivého copywritera, protože samozřejmě ti co píší články za 100 Kč, tak jsou to většinou zkopírované články, které vašemu webu vůbec nepomohou, takže buď hledat a kontrolovat co vám copywriteři vymyslí nebo si uvědomit to, že v podstatě nikdo jiný nezná vaše služby nebo produkty lépe než vy. Kdo se vcítí do role vašeho zákazníka lépe než vy? Kdo zná vaše zákazníky lépe než vy? Kdo ví co vaši zákazníci chtějí, lepe než vy?

Já vím, je to trochu na palici, člověk má své starosti s podnikáním a ještě by měl vymýšlet články, jenže jestli to má fungovat a chcete posunout web kupředu, tak tohle má velký smysl, takže fakt, udělejte si ten čas a sedněte si někam na mez, podívejte se na přírodu a zaposlouchejte se jak zpívají ptáčci a vymyslete si své vlastní originální texty.

 

Jak udělat dobrý článek podle SEO

OK, máme texty hotové ať už vaše vlastní nebo od copywritera, nyní následuje část B a to je jak budou texty na vašem webu vypadat, jak je správně nastavit. To znamená nastavit hlavní název článku v H1 pak tam šoupnout třeba 4 věty, dále vložit obsah o čem článek je, nejlépe vložit anchor linky (co to je upřesním ještě více níže).

Nyní zavzpomínejte na vše školní léta, pamatujete si jak jste tvořili slohovky? Museli jste tam mít úvod, stať a závěr, tak tohle je v podstatě to samé, vymyslíte článek, něco bude v úvodu něco ve stati a něco v závěru a všemu tomuhle musíte dát název nejlépe v H2 a v úvodu článku by měl být takový seznam, čeho se článek týká, takže budeme prodávat samonafukovací míče, název článku budeme mít samonafukovací míče a upravíme styl na H1 jako ve Wordu, to je pro vyhledávače důležité pak tedy ty 4 věty a dále napíšeme seznam o čem článek je to znamená např. 1. samonafukovací míče, 2. jak vybrat samonafukovací míč 3. výhody nafukovacích míčů, 4. naše firma se zaměřuje na samonafukovací míče. A tady tento seznam prolinkovat = vložit tam anchor odkazy, to znamená, když na název kliknete tak vás posunou přímo do té sekce, kde se o tom píše. Také pak vložit do jednotlivých sekcí (Úvod, stať a závěr) nějaké ty odrážky nebo číselné seznamy to mají vyhledávače také rádi.

Samozřejmě také vytučnit klíčová slova, nejlépe také vložit odkazy na další stránky vašeho webu, např. prodáváme třeba ty samonafukovací míče a pokud v článku bude slovo samonafukovací míče, samonafukovací míč, vložit k těmto slovům odkaz, aby pokud na tato slova zákazník klikne, tak aby se dostal přímo na zboží samonafukovací míč.

 

Jak upravit článek podle SEO – co dále nastavit.. V článku by měly být i title tagy, to znamená, že když přejedu myší přes určité slovo, tak se mi zobrazí většinou nad tím slovem bublina, kde je k tomu slovu nějaký text navíc, je tam vysvětleno co ten text znamená.

Také by měly být v článku citace, poznámky a odkazy na nějaké kvalitní weby, např. Wikipedia.

To je asi vše co jsem chtěla dnes napsat, více už nevyplodím, nejsem zrovna žádný pisálek a slohovky mi nikdy nešly, ale chtěla jsem zdůraznit proč je SEO důležité a že to opravdu není za hoďku naklikané jak si někteří myslí.

Já úplný psací antitalent jsem se do toho psaní pustila, takže se z toho nepicněte a něco s weby dělejte, prostě pište a hlavně pro lidi ne pro vyhledávače, myslete na to, že články by měly pomoci vašim zákazníkům. Dávejte rady prostřednictvím článků, aby zákazníkům pomohly a myslete na to, že to co už všichni ví, můžete sepsat jinak a daleko lépe a to se cení.